Marketingowe podsumowanie 2020 i plany na 2021

M
Wiele strategii i planów marketingowych runęło na początku 2020. Ale działać trzeba było, bo biznes potrzebuje klientów i pieniędzy. Dlatego nikt nie składał broni.
 
Jedni uparcie chcieli robić wszystko tak, jak gdyby nie było pandemii i świat działał normalnie.
 
Inni z dnia na dzień musieli skupić się na zaistnieniu w świecie online, bo stacjonarna część biznesu nie mogła normalnie zarabiać.
 
Jeszcze inni, którzy już działali online, adaptowali swoje strategie do nowych warunków, nastrojów klientów i ich nowych potrzeb.
 
Na pewno w minionym roku trafiło do Ciebie mnóstwo kampanii z pandemią, kryzysem lub optymizmem w tle. Czasami irytowały, czasami wywoływały uśmiech na twarzy. Ale nie z każdej oferty chcieliśmy skorzystać, nie każda marka nas przekonała.
 
Od czego zależy skuteczność marketingu?
 
Tak, jak zawsze, to zależy i nie podam Ci uniwersalnej odpowiedzi. Jednak analizując to, co się działo mam swoje wnioski i zapytałem o opinię nt. tego, co działało, a co nie działało innych praktyków. Poniżej znajdziesz nasze podsumowanie 2020:
* Co działało w 2020 w marketingu?
* Co nie działało w 2020 w marketingu?
* Czego planujemy robić więcej w 2021 roku?
 
Pamiętaj, że to subiektywne opinie, nie wyniki badań rynku na reprezentatywnych próbkach 😉

Co działało w marketingu w 2020 roku?

Zauważyłem dużą różnicę między biznesami, które potrafiły udowodnić nowym klientom, że są skuteczni w tym, co robią.

Duża ilość rekomendacji od zadowolonych klientów, opinie o produktach i inne społeczne dowody słuszności zdecydowanie ułatwiały zadanie w świecie, gdzie potrzebowaliśmy pewności.

W przypadku biznesów, które dopiero zaistniały online, ważne było pokazanie, że umieją przez internet dostarczyć doświadczenie takiej samej jakości, jak robi się to stacjonarnie. Wielu klientów miało wątpliwości, czy zdalnie można uzyskać pomoc w wielu aspektach. Np. nie widząc się ze specjalistą, uczestnicząc w szkoleniu online czy zrobić coś samemu na bazie instrukcji.

Każda firma, która pokazywała, że ma dobry sposób na obsługę online, miała przewagę nad konkurencją, która po prostu mówiła, że umie, ale nie potrafiła wyjaśnić tego procesu i zbudować zaufania do swojego rozwiązania.

Co nie działało w marketingu w 2020 roku?

Kiedy klienci mają wyciągnąć pieniądze lub poświęcić Ci swój czas, nie liczą się tylko Twoje dobre chęci. Dlatego samo pojawienie lub obecność w internecie nic nie dawała, jeżeli nie była wsparta regularną publikacją wartościowych treści i budowaniem wizerunku.

Internet nie jest miejscem takim jak np. Ruchliwa ulica w mieście. Nie wystarczy mieć siedziby w dobrej lokalizacji, a na pewno ktoś zajrzy. Jeżeli Ty nie przebijasz się do klienta ze swoim komunikatem, to zrobi to ktoś inny i właśnie ta osoba zostanie zauważona przez potencjalnych klientów!

Czego planuję robić więcej w 2021 roku?

Przede wszystkim będą to regularne webinary. Chociaż wielu osobom wydawały się przestarzałe, mijający rok pokazał, że są w doskonałej formie i ciągle są pożądane przez klientów. Poza tym to świetne narzędzie do budowania bazy email i szybkiego ogrzewania relacji z nowymi potencjalnymi klientami.

Drugi aspekt to zapewnienie sobie ruchu na stronę z wielu kanałów. Nie można polegać tylko na Facebooku ani tylko na Google. Dlatego oprócz bazy email i intensyfikowaniu działań na Facebooku czy Instagramie planuję poprawić pozycjonowanie bloga.

MAGDALENA PAWŁOWSKA

MAGDALENA PAWŁOWSKA

Autorka #1 best selling książki „Jedna kampania do wolności” nominowanej TOP10 biznesowych książek 2018 ECONOMICUS, twórca licznych kursów online i szkolenia KAMPANIA WOW, ekspert online marketingu, przedsiębiorca, host podcastu Marketing MasterClass (ponad 150.000 pobrań).

Współpracuje z ekspertami budując ich biznesy online w oparciu o sprzedaż produktów online. Radzą się jej znani autorzy, trenerzy i osoby showbiznesu, jak zmonetyzować ich obecność w Internecie.

Co działało w marketingu w 2020 roku?

W 2020 roku, kiedy w konsekwencji pandemii zmieniło się wiele zasad gry, wygrywały przede wszystkim biznesy, które dostosowały się do nowych warunków na rynku. Przede wszystkim tworząc adekwatną ofertę online - to dotyczy główne biznesów działających offline, ale wiele internetowych też musiało wprowadzić zmiany.

Poza tym ważne było wdrożenie procesu obsługi pozwalającego przyjąć odpowiednio dużo klientów i możliwość płatności online. Dobrym krokiem była również elastyczność w warunkach współpracy, np. odroczenie płatności czy dodatkowe bonusy do oferty.

Co nie działało w marketingu w 2020 roku?

Tak, jak zawsze nie działało krótkotrwałe zrywy, których w 2020 mogliśmy zaobserwować o wiele więcej niż wcześniej. Przedsiębiorcy i marketerzy mieli bardzo wysokie oczekiwania co do skuteczności swoich działań w krótkim horyzoncie czasu i chcieli na przykład kilkoma transmisjami zbudować ogromną społeczność.

Dużym błędem było też, czekanie aż wróci stary porządek i wszystko będzie normalnie. Nawet kiedy minie pandemia, świat jeszcze bardziej przyzwyczaił się do internetu. Więc zwlekanie z tworzeniem nowej oferty i wdrożeniem procesu pozyskiwania klientów online po prostu nie zdało egzaminu.

Czego planuję robić więcej w 2021 roku?

Mój harmonogram na 2021 wypełnią regularne webinary oraz konferencje Online Summit, w obu przypadkach dzielę się z uczestnikami ogromem bezpłatnej wiedzy. Na pewno zorganizuję i poprowadzę Kampanię WOW 4, czyli duże, 3-dniowe szkolenie online z gościem specjalnym.

Pojawi się też kilka strategicznie zaplanowanych kampanii moich głównych programów online i Akademii, a także nowych szkoleń prowadzonych przez mój zespół. To będzie bardzo aktywny rok! Każdemu życzę, aby 2021 rok przyniósł zdrowie, miłość i dochodowe kampanie!

OLA GOŚCINIAK

OLA GOŚCINIAK

Ola Gościniak rozwija bloga Jestem Interaktywna olagosciniak.pl oraz grupę na FB Jesteśmy Interaktywne. Autorka książki Bądź online, o tym jak stworzyć stronę WWW. Pomaga kobietom w tworzeniu swojego bloga, biznesu online oraz strony WWW prowadząc kursy, webinary oraz live’y.

Występowała na różnych konferencjach m.in. I

Co działało w marketingu w 2020 roku?

U mnie rewelacyjnie zadziałały wyzwania i transmisje na żywo. Był to świetny sposób na dotarcie do nowych odbiorców i sprzedaż produktów online. Co więcej, to właśnie dzięki transmisjom na żywo i wyzwaniom zwiększyłam swoje zasięgi, grono obserwujących i tym samym przychody z biznesu online w tym roku.

Zainteresowanie wyzwaniami, jak i produktami online takimi jak e-booki i kursy online było duże, bo wiele osób postanowiło przenieść swoje firmy do sieci i szukało rozwiązań, dzięki którym zrobi to skutecznie. Myślę, że w 2021 będzie podobnie pod tym względem.

Co nie działało w marketingu w 2020 roku?

Zdecydowanie działanie offline w branżach, które mogły przenieść się do online. Dużo firm z tym zwlekało, co mogło przyczynić się do ich gorszej sytuacji finansowej, a nawet i upadku.

Czego planuję robić więcej w 2021 roku?

Planuję dalej rozwijać swoją społeczność, korzystając z video na żywo i wyzwań. To formaty, które bardzo dobrze się u mnie sprawdzają. Zaplanowałam także nagrania video z moimi odbiorcami w formie audytów.

Już w styczniu przeprowadzam wyzwanie: "WYZWANIE Video na żywo - zacznij działać!", w którym będę pomagać innym w rozwijaniu swoich działań w sieci, poprzez transmisje na żywo. Na wyzwanie można zapisać się tutaj: www.olag.pl/wyzwanie

PIOTR KALETA

PIOTR KALETA

Na co dzień SEO Content Coordinator w x-komie, lider 7-osobowego zespołu. Entuzjasta contentu seo-friendly, specjalista od opisów unikatowych dla produktów w e-handlu. Ubóstwiam dane i wykresy, bo tam kryje się ogrom informacji, z których wykuwa się podwaliny długofalowych strategii wzrostu. Kiedy nie piszę i nie testuję sprzętu, audytuję strony i sklepy, szkolę i edukuję w zakresie contentu seo.

Co działało w marketingu w 2020 roku?

Cóż, nie będzie przesadą, jeśli powiem, że w tym roku mieliśmy do czynienia z terapią szokową. Punkt ciężkości przesunął się mocno w stronę klienta internetowego, a e-commerce wyszedł na prowadzenie. Cała branża marketingowa musiała wykonać zwrot o 360˚ i przyjrzeć się swoim plecom. Zweryfikować naprędce skuteczność stosowanych rozwiązań, przeanalizować dane, wykazać braki, opracować szybko strategie przetrwania. Właśnie przetrwania, bo to, że było się już online nie oznaczało, że nie pojawi się nagle konkurencja i to w skali masowej. Głodna zysków, żądna klientów. A do tego przecież doszło.

Badania wykazywały, że przełom I i II kwartału tego roku przyniósł skok ilościowy zakupów online. Nieprzekonani do zakupów online musieli się do nich przekonać, dla nich trzeba było mieć przyjazne, proste, intuicyjne interfejsy zakupowe. 2020 to w moich oczach żniwo dla tych, co inwestowali w UX/UI, content user-friendly, zaplecze SEO oraz reklamy (Google Ads, Facebook, Instagram, mailing).

Co nie działało w marketingu w 2020 roku?

Siedząc w branży SEO widziałem braki w budowaniu struktur SEO. Często wieloletnie zaniedbania, które mocno odbiły się na kondycjach sklepów, firm usługowych. Brak dbałości o autorytet domeny, kanibalizacja słów kluczowych, braki w meta danych, kiepskie i niezoptymalizowane karty produktowe, content nie będący seo-friendly – to wszystko przekładało się na widoczność w sieci, w konsekwencji na sprzedaż.

W tym miejscu polecam spojrzeć w ranking 100 najlepszych sklepów internetowych roku 2020 przygotowany przez opineo.pl. W nim znajduje się wiele przykładów na to, jak wiele przynoszą rozwiązania z zakresu SEO. Oczywiście nie są podane wprost, niemniej osoby obeznane z tematem z łatwością wyczytają to między wierszami.

Czego planuję robić więcej w 2021 roku?

Utrzymywać dobrą widoczność w SERPach w obszarach kluczowych dla firmy. Dbać o autorytet domeny (SEO) oraz marki (UX). Analizować, gdzie pojawiają się braki i tam podnosić widoczność w ujęciu teraźniejszym, ale i szukać trendów, by w oparciu o nie walczyć o pole position w godzinie W w niedalekiej przyszłości. Do tego stale zerkać w dane historyczne – co się wydarzyło, kiedy się wydarzyło, dlaczego się wydarzyło, czy wydarzy się i teraz? Jak się przygotować?

Jako copywriter i redaktor chcę także dostarczać czytelnikom (i zarazem klientom) angażujący, wartościowy content, bo tylko taki ma dzisiaj szanse na najwyższe pozycje w Google. Wymusza to obecność algorytmu BERT, a ten w 2020 roku pokazał, na jakie treści należy przestawiać firmowe blogi, teksty kart produktowych i poradniki.

Każdy z nas ma nieco inne spojrzenie na 2020 i plany na 2021, więc jestem pewien, że udało Ci się znaleźć wnioski również dla siebie i swojego biznesu!
 
Napisz koniecznie w komentarzu, co zabierasz dla siebie z tego wpisu. Jeżeli masz ochotę, podziel się swoimi spostrzeżeniami o tym, co działało i nie działało oraz czego chcesz robić więcej w 2020 roku!
 
Jeżeli w jakiś obszarach potrzebujesz pomocy, nie krępuj się napisać maila na hello@tekstopia.pl.
4 4 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ostatnie wpisy

Kategorie

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x