„Nikt już nie czyta emaili.”
„Dzisiaj rządzą media społecznościowe.”
„Ludzie uważają emaile za SPAM, lepiej ich nie wysyłać.”
„W emailach brakuje interakcji z odbiorcami.”
Na pewno zdarzyło Ci się już spotkać z takimi opiniami nt. email marketingu. Od dobrych 10 lat lub więcej wieści się wielki koniec email. Jego miejsce zastępowały media społecznościowe, chatboty, telefony, aplikacje i wiele innych technologii. Jednak komunikacja emailowa wciąż ma się dobrze i nic nie zapowiada pogorszenia tej sytuacji.
Systemy dostarczające rozwiązań email marketingowych prężnie rozwijają się, tworzą coraz nowsze rozwiązania i nie ustępują na krok mediom społecznościowym i systemom reklam w wyścigu najskuteczniejszych narzędzi dla marketerów. Rozwijają się również aplikacje obsługujące pocztę, które m.in. Umożliwiają przeglądanie stron www bezpośrednio w apce (np. Gmail).
Sama walka o pozycję w hierarchii narzędzi marketingowych nie jest najważniejszym wyznacznikiem tego, że emaile ciągle będą używane przez ludzkość i będą skuteczną metodą komunikacji oraz sprzedaży.
Dlaczego email marketing dalej ma przed sobą świetlaną przyszłość?
1. Email marketing vs social media
Posiadanie konta na większości portali społecznościowych wymaga podania aktywnego adresu email. Bez tego nie założymy profilu.
Kiedy wybieramy logowanie np. przez konto Facebook lub Google (np. sklepy online, platformy VOD) do serwisu jest przekazywany adres email, na który przychodzą wiadomości związane z posiadaniem konta.
To jeden z głównym powodów, dlaczego poczta email będzie dalej funkcjonowała.
2. Emaili używamy do komunikacji
Każdy z nas wysyła i odbiera emaile. Nawet w dobie rosnącej popularności komunikatorów typu Messenger i WhatsApp korzystamy z tej formy komunikacji, zawodowo i prywatnie.
Pomimo wciąż rosnącej liczby aktywnych użytkowników Facebooka i jego serwisów (Instagram, Messeneger, WhatsApp), wciąż istnieje więcej aktywnych użytkowników poczty email. Ciężko tutaj o dokładne dane, bo nie da się jednoznacznie zmierzyć ilości aktywnych użytkowników poczty email na wielu różnych portalach.
3. Email jest dla nas ważniejszy od profilu social media
Nie mam na poparcie tej hipotezy twardych danych i dowodów, jednak z moich obserwacji wynika, że email jest bardziej intymną częścią naszego życia niż profile społecznościowe. W końcu to nasza prywatna korespondencja i historia zakupów, znajomości, wielu ustaleń. To coś więcej niż fotka, pod którą zbieramy lajki.
Dlaczego?
- Decyzja o zgodach marketingowych na komunikację emailową jest trudniejsza niż o dodaniu znajomych do profilu.
- Nasz prywatny adres email jest często mniej publiczny niż nasze konta społecznościowe.
- Naruszenie naszych praw związanych z prywatnością emaila (np. Niechciane wiadomości) budzi więcej emocji niż podobne naruszenia w social mediach (wykorzystywanie danych widocznych na naszym profilu).
Dlaczego warto wdrożyć email marketing w Twoim biznesie? (Lub dbać o jego kondycję, jeżeli już masz swoją bazę.)
1. Największe ROI
Email marketing od wielu lat generuje największe ROI wśród działań marketingowych według różnych raportów. Oznacza to, że marketerzy i działy sprzedaży na każdą wydaną złotówkę zarabiają więcej niż z wydanej złotówki na inne działania.
Oczywiście ta opłacalność może się różnić dla branż i modeli biznesowych. Niemniej dla 59% organizacji jest to najbardziej opłacalny kanał komunikacji z klientami [źródło].
2. 100% dostęp do Twojej bazy kontaktów
Od lat nie jest tajemnicą, że zasięgi organiczne w social mediach spadają, a płatne zasięgi będą coraz droższe. W przypadku bazy email płacisz ustaloną stawkę za narzędzie i masz dostęp do 100% swojej bazy. Oczywiście tylko od Ciebie zależy, ile z tych osób otworzy i przeczyta Twoje wiadomości. Ale tym tematem zajmiemy się w innych postach.
3. Stabilność bazy
Jeżeli będziesz posiadać bazę email, która jest nauczona tej formy komunikacji, będziesz w stanie oszacować (z pewną dokładnością) skuteczność swoich kampanii. Niestety według mnie social media zmieniają się zbyt dynamicznie, aby było to możliwe. (Lub może mi brakować wiedzy, jak to zrobić.)
Ponadto istnieje realne ryzyko, że portal zablokuje nam konto prywatne lub firmowe, odcinając tym samym dostęp do bazy fanów. Nie musimy złamać żadnych regulaminów. Możemy paść ofiarą hejterów lub algorytmów, które błędnie zakwalifikują nasze działanie, jako naruszenie. Niestety w takiej sytuacji nie dasz rady skontaktować się z prawdziwym człowiekiem i wyjaśnić sprawę, aby odzyskać natychmiastowo dostęp.
Co robić, aby email marketing działał u Ciebie?
Buduj bazę
Celowo napisałem „buduj”, a nie „zbuduj”, bo ten proces nigdy się nie kończy. Ludzie będą się pojawiali i znikali z Twojej listy mailingowej. A Ty musisz dbać o to, aby liczba subskrybentów stale rosła, bo razem z nią wzrośnie potencjał sprzedażowy.
Dbaj o pozyskane kontakty
Pamiętaj, że każdy, kto zostawia Ci swój adres email, obdarza Cię zaufaniem. Nie tylko w zakresie bezpieczeństwa jego danych. Ale również oczekuje, że dobrze wykorzystasz to, co o nim wiesz. Dlatego warto między innymi segmentować bazę i dostarczać wiadomości na bazie zainteresowań Twojej listy. Nie nadużywaj zainteresowania Twoją marką, zamiast tego zbuduj silną relację.
Kontaktuj się regularnie
Po pierwsze nie doprowadzaj do sytuacji, że po zapisie na newsletter znikasz z życia subskrybenta. Jeżeli nie będzie otrzymywał od Ciebie regularnie wiadomości, zapomni, że zostawił Ci swój email i może uznać Cię za SPAM…
Po drugie nie przytłaczaj swojej listy ilością wiadomości. Są branże, gdzie można wysłać 1 i więcej wiadomości dziennie. Jednak Ty musisz poszukać swojego złotego środka na częstotliwość wysyłek.
Bądź ciekawą marką
Jeżeli chcesz, aby email marketing miał sens, ludzie muszą polubić Twoje wiadomości. Dlatego nie możesz wysyłać co tydzień oklepanej treści, ani przynudzać przewidywalnością. Postaraj się, aby każdy Twój email był ciekawy, aby sprawiał, że ludzie czują satysfakcję, że otworzyli wiadomość. (Tak, właśnie tak to powinno działać!)
Ten post jest jedynie kroplą w morzu tego, czym jest email marketing i jakie są jego możliwości. W kolejnych postach na pewno będę rozwijał ten temat, więc jeżeli masz jakiekolwiek pytania w tym temacie, podziel się nimi w komentarzu. A jeżeli potrzebujesz pomocy z wdrożeniem, napisz do mnie na hello@tekstopia.pl.
Na końcu chcę podzielić się z Tobą jeszcze dwiema myślami.
Po pierwsze nie chcę, abyś po tej lekturze uznał lub uznała, że email marketing jest lepszy od social media czy reklam. Skuteczność i potencjał kanałów komunikacji zależy od wielu zmiennych związanych z biznesem. W tym poście w pewnym sensie porównałem te kanały, aby pokazać Ci, że warto poświęcić czas i energię na zbudowanie własnej bazy email.
Po drugie media społecznościowe, email marketing i każda inna forma komunikacji z klientem muszą działać jako spójny ekosystem Twojej marki. Każdy element ma swoje zadania do wykonania. Dlatego nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę. Opanuj jeden kanał, a potem dodawaj kolejne, aby żadne zmiany w tych technologiach nie zachwiały Twoim biznesem!
3 Responses
Bardzo dobry Artykuł !!!