Jak złapać i utrzymać uwagę odbiorcy?

Nieważne co ani jak napiszesz, jeżeli nie przyciągniesz uwagi swojej grupy docelowej. Równie dobrze można by nie pisać nic.

Brutalne, ale prawdziwe. W marketingu nikt nie doceni Cię za starania, kunszt i pomysł. To nie przegląd literacki czy jakiejkolwiek innej dziedziny sztuki. To biznes, gdzie liczy się skuteczność, a weryfikuje ją bezlitośnie rynek.

Pierwszym krokiem do skutecznej komunikacji jest umiejętność przykucia uwagi odbiorców. Ale to nie koniec, drugi krok to podtrzymanie jego uwagi. Im dłuższy komunikat, tym więcej motywacji musisz dostarczyć.

Dlaczego pozyskanie uwagi odbiorcy jest wyzwaniem?

  • Ludzie maja swoje sprawy i brakuje im czasu dla siebie oraz rodziny, więc czemu mieliby poświęcać czas Tobie?
  • Masz dużą konkurencję. O czas i pieniądze każdego konsumenta na rynku walczy wiele firm jednocześnie.
  • Ludzie nie potrafią się skupić. Potrafimy się skupić na jedynie 8 sekund. Złota rybka robi to przez 9 sekund.

Jak na pewno się domyślasz, to nie koniec czynników wpływających na to, że ludzka uwaga to dzisiaj deficytowy towar. Jednak to pierwszy i najważniejszy krok, aby zaangażować potencjalnych klientów w mediach społecznościowych, na stronie www i każdej innej formie komunikacji.

Nic się nie zmieniło od zarania dziejów

Gadzi mózg

Chociaż technologie się zmieniają, skraca się nasz czas koncentracji i z roku na rok świat przyspiesza, jest jedna stała. Gadzi mózg, czyli najstarsza część naszego mózgu. To on steruje naszą uwagą. Jest pierwszym filtrem dla większości informacji, jakie do nas docierają. Sprawdza je pod kątem zagrożenia i przydatności.

Bez wchodzenia w neurologię i szczegóły, gadzi mózg ma pomóc nam przetrwać. Zlokalizować zagrożenie, zdecydować o walce lub ucieczce. Dlatego nie dotrzesz do niego logicznym ani racjonalnym podejściem. Musisz wysłać silny sygnał, który wyłapie i uzna za smakowity kąsek, warty pogoni. Gadzi mózg i sposób jego działania to niesamowicie wartościowa wiedza, której należy poświęcić cały wpis. A teraz skupimy się na konkretnych podpowiedziach, jakimi komunikatami przebić się przez jego filtry, aby zainteresować naszych odbiorców.

Co przyciągnie uwagę odbiorców?

1. Mocne stwierdzenie

Pokaż jednym krótkim zdaniem intrygujący punkt widzenia. To zdanie może być kontrowersyjne, emocjonujące, budzące lekki bunt itp. Ważne, aby miało odpowiedni ładunek emocjonalny do przebicia się przez zasieki gadziego mózgu i sprawdzenia, co się za nim kryje

Przykładowe tytuły tego wpisu:
Dowiedz się, dlaczego klienci Cię nie słuchają.
Łatwiej dogadasz się ze złotą rybką niż homo sapiens…

2. Ciekawość

Kiedy pobudzisz w mózgu ośrodki odpowiedzialne za ciekawość, to tak jakby pies gończy wyczuł zwierzynę. Musi ruszyć w pościg za informacjami, tak jest zaprogramowany. Dlatego warto używać tej ponadczasowej techniki.

Przykładowe tytuły tego wpisu:
Jak złapać i utrzymać uwagę odbiorcy?
Dlaczego klienci nie słuchają i jak to zmienić?

3. Korzyść

Własny interes jest dla każdego najważniejszy. A skoro tak, to nie owijaj w bawełnę, tylko pokaż odbiorcy, co zyska, poświęcając Ci uwagę. To prosty schemat, ale niesamowicie skuteczny, kiedy dajesz prawdziwą wartość.

Przykładowe tytuły tego wpisu:
Poznaj 5 metod na złapanie i utrzymanie uwagi Twoich klientów.
Zainteresuj odbiorców, aby czytali Twoje teksty

4. Strach

Kiedy gadzi mózg wyczuje zagrożenie, musi zareagować. Kiedy pokażesz mu, że istnieje zagrożenie i może go uniknąć, chętnie sprawdzi, co dla niego masz. W końcu to jego mechanizm obronny. Działa również w formie lęku przed stratą tego, co już masz.

Przykładowe tytuły tego wpisu:
Zdobądź uwagę lub zostań zapomniany.
Ty albo konkurencja. Wybieraj.

 

Powyższe koncepcje wykorzystaj w miejscach pierwszego kontaktu odbiorcy z Twoim przekazem. Czyli jako pierwszy obraz w reklamie wideo, temat emaila, tytuł wpisu na blogu, nagłówek na stronie lub w reklamie drukowanej itd.

Uff… Udało Ci się zdobyć ich uwagę? To dopiero początek!

Niestety sama uwaga nie jest gwarancją sukcesu. Po początkowym zainteresowaniu, zapał stygnie bardzo szybko. Ktoś, kto zdecydował się zaangażować, stale analizuje czy dalej opłaca się poświęcać czas. Dlatego nie czyta ani nie ogląda Twojego komunikatu od deski do deski.

Robi to wyrywkowo, szuka słów kluczy, potwierdzeń na to, że dalej czekają na niego wartościowe treści. Dlatego kolejne zadanie to podtrzymanie uwagi odbiorcy. Możesz do tego wykorzystać:

  • nagłówki,
  • śródtytuły,
  • wyróżnienia tekstu (pogrubienie, podkreślenie, kursywa),
  • grafiki / elementy wizualne.
Utrzymanie uwagi odbiorcy

Jak podtrzymać uwagę odbiorcy?

 

1. Rób to samo, co wcześniej

Czyli wykorzystuj wewnątrz komunikatu treści, które przyciągają uwagę, wymienione powyżej.

2. Zmieniaj motywacje

Niezależnie czy uwagę przyciągasz ciekawością, strachem, kontrowersją czy korzyściami, zmieniaj motywację do dalszego zaangażowania się. Czyli przeplataj te elementy między sobą. Kijek + marchewka zadziała mocniej niż tylko jeden motywator

3. Ucz się z seriali

Twórcy seriali są mistrzami w utrzymywaniu naszej uwagi. Zauważ, że robią to kilkukrotnie w ciągu każdego odcinka. Ty również możesz to robić w swoich komunikatach. Rób zwroty akcji, wyciągaj asy z rękawa, wprowadzaj nowych bohaterów, unikaj oczywistości, trzymaj w napięciu.

W jaki sposób?

  • Urozmaić treść historiami.
  • Stosuj błyskotliwe metafory i porównania.
  • Nie pisz o oczywistych wnioskach, wejdź głębiej.
  • Pokaż odbiorcy drugie i trzecie dno komunikatu.
  • Wzbudzaj emocje – masz ich cały wachlarz, od śmiechu po łzy.
  • Podbijaj stawkę – zamiast pokazać od razu swoje karty, odkrywaj je stopniowo, pokazując, że za każdym zakrętem czeka coś nowego.
Udostępnij:

2 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do kategorii:

7 typów emaili niezbędnych w każdej skutecznej strategii email marketingowej

Newsletter

Get free tips and resources right in your inbox, along with 10,000+ others

Podaj adres email, na który wysłać poradnik: