Co jest ważniejsze na stronie www? Treść czy wygląd?

Strona internetowa: content vs design

Zdania są podzielone. Nic dziwnego, w końcu każdy na czymś zarabia. Jedni tworzą treści, inni grafikę i szablony stron. Na tym podziale niestety najwięcej tracą osoby zlecające wykonanie swojej strony internetowej. Zbytnie skupienie na tylko jednym z dwóch aspektów witryny sprawi, że nie będzie skuteczna i nie spełni swojego zadania. A Ty możesz utknąć na lata ze słabą stroną. Ale nie chodzi tutaj o straszenie. Wystarczy zadbać o balans wszystkich ważnych elementów, aby powstała angażująca strona.

Dzisiaj opiszę dla Ciebie blaski i cienie skupienia na designie i contencie przy stronie internetowej. Niezależnie czy wykonujesz ją samodzielnie czy zlecasz komuś, ta wiedza przyda Ci się, aby podejmować świadome decyzje.

Design strony internetowej

Design strony internetowej

Spotkałem wiele osób uwypuklających na każdym kroku wagę wyglądu strony. Musi przykuwać oko, musi od razu zwalać z nóg, musi być nowoczesna itd. Rozumiem ten punkt widzenia, bo to ważny element działań marketingowych, płacimy za reklamę kierującą właśnie tutaj i chcemy robić wrażenie na odbiorcach.

Wszystko, co znajdzie się na stronie musi wspierać realizację jej celów.

Zadaniem wyglądu strony jest na przede wszystkim przykucie uwagi odbiorcy i ułatwienie mu zrozumienia tego, co widzi. Budowanie wizerunku marki wyglądem strony to drugorzędny priorytet, chyba, że właśnie to jest głównym założeniem.

W idealnych warunkach, kiedy jest czas, budżet i zasoby, aby skupić się na dopieszczaniu designu strony, można osiągnąć spektakularne efekty. Jednak rzeczywistość jest taka, że na poziomie mikro i małych przedsiębiorstw, startujących sklepów online czy początkujących ekspertów, nikt nie zapłaci całemu zespołowi ludzi. Szukamy bardziej ekonomicznych rozwiązań.

Dlatego nad stroną nie pracuje cały sztab specjalistów, każdy odpowiedzialny za inną warstwę projektu. Pamiętaj więc, że warto zadbać o balans ważnych elementów, zamiast na siłę dodawać fajerwerki. Dlaczego?

Nieświadome używanie jakiegokolwiek narzędzia może skończyć się źle. Tak samo złe użycie designu. Zbyt dużo elementów na stronie może wprowadzić chaos, utrudnić jej zrozumienie i spowolnić działanie strony. Mówi się, że jeden obraz jest warty więcej niż 1000 słów. Ale kiedy jest źle dobrany, te 1000 słów będzie listą pytań, jakimi zarzucą Cię odbiorcy, bo nie zrozumieją przekazu.

Design, jak każde inne narzędzie w marketingu, ma ułatwić komunikację z klientami. Dlatego pamiętaj o świadomym korzystaniu z niego. Nie pozwól, aby fantazja i poczucie, że za wszelką cenę Twoja strona musi być inna, zniszczyły efekt końcowy.

Nie oznacza to, że masz rezygnować z pomysłów i robić tylko to, co bezpieczne. Po prostu rób to z głową. Prostota i minimalizm na stronach www są dobre i nie wykluczają realizacji odważnych wizji.

Treść strony internetowej

Content na stronie internetowej

Jako copywriter mógłbym uważać, że to najważniejsze, o co musisz zadbać na swojej stronie internetowej. Ale tak nie twierdzę. Jeżeli wszystkie elementy nie będą współgrały ze sobą, strona nie będzie przynosiła pożądanych rezultatów.

Treści na stronę również mogą zrobić wiele dobrego, ale i złego. Szczerze mówiąc uważam, że większość stron, jakie widzimy są dziełem przypadku. I nie jest to dobry efekt.

Zakładając, że masz idealny wygląd swojej strony, zastanów się, jak wypadną na jego tle teksty? Czy chce się je czytać? Czy dostarczają wszystkich niezbędnych informacji potrzebnych klientom do podjęcia decyzji? Czy budują wartość oferty czy wręcz przeciwnie, obniżają ją? Po pierwszym dobrym, wizualnym wrażeniu podtrzymują je czy entuzjazm opada?

Ludzie zapamiętują ciekawe, wartościowe treści i chcą do nich wracać. Jednak nawet najlepszy design strony, nie sprawi, że zapadnie im w pamięć, jeżeli teksty będą słabe. Rozumiesz już lepiej, jak ważna jest równowaga na stronie www? Co z tego, że wyglądem przyciągniesz uwagę, jak nie ma wartościowej treści? I analogicznie, co Ci da najlepszy tekst na świecie, jeżeli w meandrach strony nikt nie zwróci na niego uwagi?!

Dlatego teksty na stronie internetowej powinny być świadome i przemyślane. Nie może być w nich przypadku, bo to sprawi, że klienci zawahają się przed podjęciem decyzji. Dadzą sobie czas, aby ją przemyśleć i nigdy nie wrócą… Zadbaj o to, aby teksty budziły ciekawość, trzymały w napięciu, prowadziły myśli odbiorcy odpowiednim torem i przekazały odpowiedni zestaw informacji. Zero zbędnych elementów, tylko to, co jest potrzebne. Lanie wody, aby zapełnić stronę tekstem i powtórzyć kluczowe frazy SEO nie sprzeda.

Użyteczność strony internetowej

Teksty na stronie internetowej + design = UŻYTECZNOŚĆ dla klienta

Uważam, że właśnie do tego powinniśmy dążyć. Do jak największej użyteczności dla swojej grupy docelowej. To dla nich powstaje strona, to oni z niej korzystają, więc skup się na nich. Zrób to, czego potrzebują, a gwarantuję Ci, że to odbije się pozytywnie na skuteczności Twojej witryny.

Posłużę się w tym miejscu cytatem Marka Cubana, bo w jednym zdaniu, wyczerpująco przekazuje to, co powinna robić każda strona internetowa:

Spraw, aby Twoje produkty były łatwiejsze do kupienia niż konkurencji. Inaczej Twoi klienci będą kupować od nich, nie od Ciebie.

Na końcu chcę podsumować dla Ciebie najważniejsze wnioski.

1. Design strony internetowej

Design nie służy, aby coś ładnie wyglądało. Design służy rozwiązywaniu problemów z komunikacją. Ma sprawić, że treść będzie łatwiejsza do przyswojenia i zrozumienia, atrakcyjna wizualnie. Odłóż na bok spełnianie artystycznych wizji i skup się na ułatwieniu życia klientom. Dopasuj wygląd strony tak, aby content dobrze się prezentował, a nawigacja była intuicyjna.

2. Teksty na stronę internetową

Treść strony ma wypełniać lukę informacyjną w głowie klienta, aby był gotowy podjąć decyzję o subskrypcji, zakupie, umówieniu spotkania itd. Nie piszesz tekstów dla algorytmu Google, nie piszesz tekstów, aby dopasować się do szablonu strony. Piszesz tekst dla CZŁOWIEKA, któremu chcesz sprzedać to, co masz najlepsze. Zacznij od zaplanowania i stworzenia contentu strony.

3. Użyteczność strony internetowej

Twoja witryna ma ułatwiać użytkownikom realizację bardzo konkretnych celów. Jakie one są? To zależy od grupy docelowej, jednak każdy wchodzi na Twoją stronę z oczekiwaniami i intencją. Rozpoznaj je i dopasuj stronę tak, aby bez zastanowienia mogli zaspokoić swoje potrzeby.


Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do kategorii:

7 typów emaili niezbędnych w każdej skutecznej strategii email marketingowej

Newsletter

Get free tips and resources right in your inbox, along with 10,000+ others

Podaj adres email, na który wysłać poradnik: