W Internecie nikt nie czyta. Dzisiaj rządzi wideo! Sporo się o tym mówi od kilku lat, Tobie na pewno również wpadły w oko takie dyskusje lub porady. O ile zgadzam się z tym, że wideo rządzi w sieci, o tyle, chociaż to bardzo niepopularne zdanie, uważam, że ludzie czytają. Mało, ale robią to. Zresztą filmy w sieci konsumujemy podobnie jak tekst. Skaczemy po nich, szukając tego, co nas zainteresuje. Nikt nie ogląda każdego filmu na swoim newsfeedzie Facebooka na pełnym ekranie w skupieniu. Dzisiaj chcę pokazać Ci, że nie ma sensu wybranie jednej strony barykady i kurczowe trzymanie się jej.
Jako copywriter pracowałem przy dziesiątkach filmów na potrzeby firm, kampanii oraz typowo sprzedażowych. To nauczyło mnie współpracy skupionej na osiągnięciu konkretnego efektu. Dlatego dzisiaj dobrze wiem, że marketing przynosi lepsze rezultaty, kiedy łączymy umiejętności i dyscypliny. Dobry film + dobre teksty zwiększają wielokrotnie skuteczność. Stąd pomysł na ten wpis, w którym pokażę Ci, jak nierozłączne są copywriting i wideo marketing.
Oto główne obszary związane z wideo, gdzie copywriting jest niezbędny. Każdy punkt rozwinę poniżej.
1. Faza kreatywna i koncepcyjna
2. Produkcja i montaż
3. Dystrybucja filmu
4. Tworzenie filmów tekstowych i w formacie video sales letter (VSL)
1. Faza kreatywna i koncepcyjna wideo marketingu
Znam kilka osób, które z marszu stają przed kamerą i nagrywają świetne treści. Jednak jest to mniejszość. I mogą sobie na to pozwolić, bo mają świetnie poukładane w głowie tematy do przekazania. Większość osób woli się przygotować, zaplanować film. Zwłaszcza jeżeli chodzi o filmy, gdzie głównej roli nie gra człowiek, ale historia stworzona odpowiednich ujęć. Tutaj niezbędny jest scenariusz.
Na tym etapie oczywiście poradzisz sobie bez umiejętności copywritingu, ale jego znajomość ułatwi Ci prace wielokrotnie. Dlaczego? Teksty marketingowe mają za zadanie prowadzić myśli odbiorcy odpowiednimi torami i prezentować odpowiednie informacje w angażujący sposób. Takie samo zadanie ma film. Dlatego łatwiej zaplanujesz elementy, jakie chcesz przekazać i ułatwisz sobie pracę, nagrywając mniej dubli lub nagrywając dobry filmu za pierwszym podejściem.
W wielu przypadkach, pracując na tym etapie z ekipą wideo, podchodziłem do zaplanowania treści filmu, podobnie jak do tworzenia strony sprzedażowej czy contentu. Na bazie tego rozpisywaliśmy scenariusz lub tworzyliśmy prezentację dla osób występujących w filmie. To znacznie skracało czas nagrywania i zwiększało skuteczność filmu.
2. Copywriting w produkcji i montażu filmów
W filmach nagranych na potrzeby marketingowe chcemy przykuć uwagę odbiorców, utrzymać ich zainteresowanie oraz zmotywować do działania. Odpowiada za to treść filmu, ale na etapie montażu i produkcji filmu, możesz wspomóc się tekstem. Kiedy dodasz odpowiednie hasła w trakcie filmu, widzowie będą je czytać. A to podnosi ich zaangażowanie w film i sprawia, że chcą oglądać dalej. Zmniejsza się poziom biernego odbioru, aktywujemy dodatkowe obszary mózgu.
Jakie elementy filmu warto uzupełnić tekstem dla wzmocnienia efektu?
- Intro / outro – tutaj w zależności od szablonu, jaki wybierzesz, często masz miejsce na napisy zapowiadające treść lub budujące wizerunek marki.
- Zaznaczenie ważnych rzeczy w filmie – dodawaj hasła, które są podsumowaniem tego, co właśnie mówisz w filmie lub pytania retoryczne i hasła zapowiadające to, co wydarzy się za chwilę. Taki zabieg podbije zainteresowanie widza.
- Wezwanie do działania – nawet jeżeli bardzo wyraźnie je zaakcentujesz, nie zaszkodzi dodać też napisu lub na końcu filmu dodać tablicę. Np. „Wejdź na www.tekstopia.pl/wyzwalacze-slow i pobierz bezpłatnie raport PDF”
Zanim włączą dźwięk w filmie…
Pamiętaj, że dzisiaj przeglądarki automatycznie wyciszają filmy odtwarzane automatycznie, a portale społecznościowe domyślnie je wyciszają. Nikt nie chce, aby nagle z jego głośnika zaczęło huczeć. Dlatego początek filmu to doskonałe miejsce na dodanie kilku napisów, które zwrócą uwagę odbiorcy i sprawią, że włączy dźwięk, aby oglądać dalej.
Poniżej widzisz przykład napisów podkreślających główny przekaz osoby, która mówi w filmie. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=-i5j7kcGH2U
3. Dystrybucja filmu w Internecie
Co z tego, że nagrasz najciekawszy film na świecie, jeżeli nikt go nie obejrzy? W marketingu nie liczy się zaspokajanie artystycznych potrzeb, tylko wyniki. I chociaż miło jest stworzyć kreację, która pozwala na samorealizację i ożywienie własnych wizji, priorytetem jest biznes.
Dlatego pamiętaj, aby nie wkładać 100% energii w przygotowanie materiału i potem nie mieć czasu ani siły myśleć, jak go wypromować. Popełniałem ten błąd, dlatego przestrzegam Cię przed nim. Zdarza się, że kończymy coś na ostatnią chwilę lub pod koniec kampanii wpadamy na super pomysł. W takiej sytuacji zawsze rezerwuj czas i moc swojego procesora na odpowiednie wypromowanie filmu. Inaczej nie będzie miał zasięgu ani ilości kliknięć, które mógłby osiągnąć.
Jak pisać tytuły filmów?
Często pierwsze, co ludzie widzą, mając kontakt z filmem to jego tytuł i miniatura, na której często się go umieszcza. Nie lekceważ tego miejsca. Tytuł filmu kupuje czas odbiorcy. Masz jedno krótkie zdanie, aby sprzedać swój film i w zamian dostać kilka minut życia drugiej osoby. Poniżej znajdziesz 4 proste sposoby na stworzenie skutecznego tytułu dla swojego filmu.
a) Jak + {pożądany rezultat}?
Jakiej wartości dostarczasz w swoim filmie? Co stanie się dzięki niemu łatwiejsze dla widza? Jaki problem pomagasz rozwiązać? Znajdź to w filmie (lub zaplanuj zanim nagrasz), a następnie stwórz do tego pytanie, jakie mógłby zadać sobie Twój odbiorca, szukając odpowiedzi.
Oto przykłady z mojego bloga:
Jak złapać i utrzymać uwagę odbiorcy?
Jak tworzyć komunikaty marketingowe, które klienci lubią czytać? (Bez specjalnych umiejętności i budżetów)
b) X sposobów / metod na {pożądany rezultat}
Jako ludzie lubimy tego typu listy. Pokazują nam, że mamy różne opcje, aby osiągnąć to, czego chcemy i czujemy wolność wyboru. Dlatego, chociaż wiele osób to robi, nie odcinaj się od tej metody. A jeżeli czujesz taki opór, napisałem wpis, o tym dlaczego warto pisać i nagrywać o tym, o czym wszyscy. Tworząc takie listy pokazujesz także siebie w dobrym świetle, jako znawcę tematu.
Oto przykłady tego typu tytułu z mojego bloga:
5 sposobów na tworzenie treści i komunikatów marketingowych, które klienci lubią czytać? – część 2
Po co uczyć się copywritingu? Oto 6 powodów
10 powodów, aby pisać o tym, o czym wszyscy wiedzą i piszą
c) Ciekawość
Podążanie za odpowiedziami mamy w swojej naturze. Dlatego, kiedy Twój odbiorca ma w głowie lukę informacyjną lub mu taką stworzysz, pokazując, że czegoś nie wie, chętnie odda Ci swój czas w zamian za odpowiedź! Możesz tworzyć takie tytuły zadając pytania lub pisząc stwierdzenie, jak w poniższych przykładach:
Co jest ważniejsze na stronie www? Treść czy wygląd?
Co powinno znaleźć się na stronie głównej?
Najważniejszy element dobrego copywritingu
d) Ultra konkretność
Dobrym sposobem na tytuł jest również bycie super konkretnym. Na pewno kojarzysz filmy i artykuły w sieci w stylu „Jak w 7 dni schudnąć 2kg?”, „Jak obniżyć rachunki za prąd o 20%?”, „Jak w 30 dni zarobiłem dodatkowe 3000 zł?”. To przykłady, ale jestem pewien, że wiesz już o co chodzi. Pokaż jak najwięcej dokładnych informacji. Ludzie są ciekawi takich case study, bo natychmiast widzą w nich skuteczną metodę dla siebie.
Co dalej?
Kiedy publikujesz swój film i masz już tytuł, musisz napisać post do mediów społecznościowych, opis pod film na YouTube, email do swojej bazy, krótki wpis na blog o filmie czy ustawić reklamę. Tutaj również musisz zmotywować odbiorców do poświęcenia czasu na oglądanie, a każde miejsce obok filmu, gdzie możesz dodać tekst, zwiększa Twoje szanse powodzenia!
Poniżej widzisz zrzut ekranu z karty subskrypcji na YouTube. Zaznaczyłem 2 filmy, które mają ciekawe w kontekście tego wpisu miniatury i tytuły przykuwające uwagę:
4. Tworzenie filmów tekstowych i w formacie video sales letter (VSL)
Filmami tekstowymi nazwałem filmy, gdzie nie występuje lektor ani żadna osoba mówiąca do widzów. Cały przekaz jest oparty o teksty pojawiające się w filmie. Jak na przykład ten film promujący wpis na blogu:
Jak widzisz, można krótkim filmem promować treści tekstowe. W takim filmie chodzi głównie o zbudowanie wartości treści i zmotywowanie do czytania. Na pewno napiszę o tym wpis w niedalekiej przyszłości, bo pojawiły się pytania, jak zrobić tai film. I na pewno widzisz tutaj czarno na białym, że odrobina umiejętności copywritingu jest tutaj przydatna, prawda? 😉
Video sales letter
To format filmu, gdzie wyświetla się tekst taki sam lub prawie taki sam, jak to, co mówi lektor. Ten format filmu to jeden z najbardziej angażujących, jakie znam. Jest też niesamowicie wymagający pod względem przygotowania treści. Jednak ciężko od niego oderwać uwagę. Przekonaj się, oglądając ten przykład (włącz głos):
Takie filmy wymagają przede wszystkim umiejętności pisania historii i otwierania pętli. Czyli tego, co robią twórcy seriali, urywając wątek w najciekawszym momencie, aby pokazać Ci, co będzie dalej w kolejnym odcinku. Jednak VSL to temat na dużo obszerniejszy materiał.
Jeżeli udało Ci się przeczytać całość (szanuję to!) na pewno widzisz potencjał drzemiący nie tylko w umiejętności nagrania filmu czy pisania, ale w połączeniu dwóch dyscyplin. Dzięki temu możesz osiągnąć wyższy poziom i tworzyć niesamowicie angażujące filmy. Zachęcam Cię do tego, bo jestem w 100% pewien, że umiejętność pisania ułatwi Ci pracę przy filmach, oszczędzi czas i ułatwi osiąganie pożądanych rezultatów.