Wiem, że pytanie w tytule brzmi jak nonsens, bo przecież obecnie każdy biznes musi mieć stronę internetową. Zgadzam się. Ale zadaję to pytanie, aby przejść do refleksji nad tym, jakie cele przyświecają właścicielom stron internetowych. Na pewno przyznasz mi rację, że w części biznesów nic by się nie zmieniło, gdyby jednak nie mieli swojej strony. Bo kiedy na nią zaglądasz nie ma tam żadnych użytecznych informacji. Może poza adresem i numerem telefonu, które łatwiej znaleźć w wizytówce Google.
Dawno temu samo posiadanie strony www robiło wrażenie. Kilka lat temu było to mniejszym „wow”, ale wciąż wiele osób nie miało jeszcze stron. Dzisiaj większość firm ma już stronę, bo stało się to standardem. Widzimy reklamy kreatorów stron, pozwalających w kilka godzin postawić własną witrynę
O ile fakt wysokiej dostępności i obniżenia kosztów, to świetne zjawiska, to niestety mamy drugą stronę bandy. Czyli słabą jakość tego, co znajduje się na stronie. I nie chodzi tutaj o to, czy przy stronie pracował profesjonalny designer, fotograf itp. Chodzi o to, że treści na stronie mają się nijak do jej funkcjonalności, których potrzebuje klient.
Zdarzyło Ci się odwiedzić stronę www firmy i z pieniędzmi w ręku, chcąc kupić ich usługi nie było wiadomo co zrobić? I ponownie, nie chodzi o to, jak sklep czy strona są zaprojektowane. Po prostu informacje przedstawione na stronie uniemożliwiały Ci podjęcie jakiegokolwiek działania. Rodziły się pytania i wątpliwości. Efekt? Uciekamy z takich stron i szukamy łatwiejszego dostępu produktów lub usług.
Oczywiście to nie jest zła wola klientów czy intencja właściciela strony. Jednym ze źródeł tego problemu jest brak zaplanowanej komunikacji i realizacji założonych celów na stronie. To powoduje, że podstrona, która powinna być odpowiedzialna za konkretne efekty, jest wynikiem przypadku i nie spełnia swojej roli.
Podstawowe cele stron internetowych
Poniżej przedstawię Ci 4 przykładowe cele, jakie możesz założyć dla całej swojej witryny lub dla pojedynczych podstron.
Na początku chcę przestrzec Cię przed częstym błędem. Nigdy nie skupiaj się na tym, aby przekazać informacje odbiorcom. Kluczem do skuteczności w pisaniu i marketingu jest wzbudzenie potrzeby działania i podjęcia decyzji przez odbiorcę. Wszystko, co piszesz powinno pomagać ludziom przejść z punktu A do B. Na przykład poznania oferty do zakupu produktu. Więc owszem, przekazujesz informacje, ale nie jest to cel, tylko droga do niego.
1. Budowanie wizerunku
Kiedy branding i tworzenie odpowiednich skojarzeń z Twoją marką jest ważnym elementem Twojego marketingu, to może być Twój główny cel. Możesz realizować go na stronie głównej albo w zakładce „O mnie / o firmie”.
Warto tutaj używać mocnych haseł przekazujących idee stojące za marką, połączonych z odpowiednimi zdjęciami i grafikami.
Elementem wizerunku jest wiarygodność. Freelancerzy mogą ją budować pokazując portfolio i opisując wyzwania, które pokonali w projekcie. Narzędzie dostępne dla każdego to opinie klientów, pokazywanie przed i po, statystyki i cyfry mające znaczenie dla klientów oraz zewnętrzne autorytety (np. rekomendacje od znanych osób, nagrody).
2. Sprzedaż
Możemy sprzedawać bezpośrednio na stronie www (kiedy klient sam opłaca zamówienie) lub pośrednio zdobywając zapytania ofertowe. I chociaż proces wygląda różnie, cel jest jeden i wszystkie treści na tego typu stronach powinny prowadzić tylko i wyłącznie do decyzji o zakupie lub kontakcie z działem sprzedaży.
Strona sprzedażowa musi maksymalnie eliminować obiekcje i obawy klienta. Dlatego warto zadbać o:
- konkretną ofertę, czyli co dokładnie kupuje klient – im łatwiejsza do zrozumienia, tym lepiej;
- jak działa to, co kupuje klient – wyjaśnij jak zrealizujesz obietnicę, którą składasz;
- pokazywać warunki realizacji zamówienia – np. Czas dostawy produktu, formę dostawy (np. Dostęp do platformy szkoleniowej) lub inny proces w przypadku usług;
- zaufanie – nikt nie zapłaci online, jeżeli będzie miał problem z zaufaniem do strony lub marki.
3. Budowanie bazy
Korzystanie z mediów społecznościowych i pozycjonowania strony jest świetnym źródłem ruchu na stronie, jednak jest za bardzo poza naszą kontrolą, aby w pełni im ufać. Dlatego MUSISZ budować bazę email i telefoniczną, aby móc w każdej chwili, niezależnie od kaprysów Googla i Facebooka, kontaktować się ze swoimi odbiorcami. Szczegółowo powody budowania bazy email wyjaśniam w tym wpisie.
Aby odwiedzający Twoją stronę ludzie chcieli zostawić swoje dane kontaktowe, musisz dostarczać im ciekawe treści, aby ta decyzja była dla nich opłacalna. Najprostszą formą budowania bazy jest zaoferowanie wartościowych materiałów online w zamian za zapis na newsletter. Możesz między innymi napisać krótki poradnik w formie ebooka, nagrać filmy z darmową wiedzą, przygotować checklistę lub zaproponować rabat w sklepie online.
4. Dać się znaleźć w sieci
Jeżeli obsługiwany przez Ciebie segment rynku korzysta z Internetu, musisz ułatwić potencjalnym i obecnym klientom znaleźć siebie w sieci. Chociaż nie jest to celem samym w sobie, to jest silną potrzebą dla budowania strony www i warto mieć to na uwadze na etapie tworzenia witryny. W końcu od tego, dlaczego Cię szukają zależy wiele funkcjonalności na stronie oraz hierarchia celów wypisanych powyżej.
Pamiętaj, że to nie koniec celów, jakie dla Twojego biznesu może realizować przemyślana strona internetowa. Wymieniłem najczęstsze i najważniejsze z mojego doświadczenia. W witrynie możesz prowadzić bezpośrednią komunikację z klientami (na czacie lub helpdesku), dystrybuować treści (blog, baza wiedzy z odpowiedziami na pytania dot. używania produktów) i wiele więcej. Jednak wszystko zaczyna się od zrozumienia, do czego Twojej firmie będzie służyć strona, wyznaczenie tych celów oraz zaplanowanie funkcji i treści, które to umożliwią.