Często błędnie zakładamy, że umiejętność pisania liter i słów to umiejętność tworzenia ciekawych i skutecznych tekstów. Jeżeli zdarzyło Ci się już spędzić kilka godzin nad pustym edytorem tekstu, albo widzieć zerowe zainteresowanie pieczołowicie przygotowaną kampanią wiesz, że to ściema. Podobnie, jeżeli zdarza Ci się czytać nudne i nieprzyswajalne treści.
Innym błędnym założeniem jest robienie z copywritingu potężnej magii, której nie da się pojąć. Nikt nie rodzi się z talentem pisania marketingowych tekstów ani wciągających historii. Te umiejętności trzeba szlifować i doskonalić jak wszystkie inne. Każdy jest w stanie opanować je lub chociaż poprawić swój poziom, aby osiągać lepsze efekty.
Ok, ustaliliśmy już, że możemy się uczyć pisać lepiej, a nawet należy to robić, bo samo nie przyjdzie. Niestety mało kto sięga po copywriting w czasach, kiedy marketing jest tak obszerny, że trudno wymienić wszystkie jego dziedziny czy chociażby niezbędne podstawy. Dlaczego? Według mnie główną przyczyną jest fakt, że nie wiemy, co może nam dać. Zgadzasz się ze mną?
W końcu wiesz, po co używasz email marketingu, prawda? Budujesz bazę kontaktów. Social media dają nam zasięg i relację z fanami. Reklamy? Większy ruch na stronie i więcej konwersji. Tworzenie contentu? Budowanie autorytetu, zasięgu, pozycji algorytmach. To oczywiście tylko powierzchowne argumenty, ale widzisz o co mi chodzi? Powody i korzyści są oczywiste, prawda?
Co może dać Ci copywriting? Sprawdźmy!
Oto 6 powodów, dlaczego warto poprawić swoje umiejętności copywriterskie!
1. Copywriting jest niezbędny w fazie kreatywnej
Kiedy dochodzi do tworzenia materiałów do kampanii, stron www, sklepu online czy contentu, umiejętność pisania jest NIEZBĘDNA. Nawet, kiedy tworzysz wideo, możesz potrzebować do niego skryptu, call to action, scenariusza, a na pewno niezbędne będą tytuł i opis, aby ludzie wyświetlili film. Podobnie jest z plakatami, postami, reklamami, wszędzie tam potrzebny jest tekst. Nawet w małej ilości (co bywa trudniejsze niż długie formy).
2. Copywriting ułatwia prace koncepcyjne
Jeszcze przed oczywistym zastosowaniem copywritingu, pokazanym w 1. punkcie, wykorzystasz tę umiejętność na etapie generowania pomysłów. Pomyśl o ile lepsze mogą one być, kiedy będziesz dysponować całym arsenałem technik, koncepcji, a dobre hasła będą przychodziły Ci dużo łatwiej?
3. Formułowanie precyzyjnych i zwięzłych zdań
Nikt nie lubi lania wody. Jednak czasami zdarza nam się kluczyć i okrężną drogą, wypowiadając na głos swoje myśli dochodzić do sedna tego, co chcemy przekazać. Niestety czasami tak wygląda też często komunikacja tekstowa. Długie i nudne emaile, przegadane strony sprzedażowe, niezrozumiałe instrukcje i wiadomości na czatach.
Copywriting nauczy Cię, jak to, co chcesz przekazać ująć w zgrabnej, zwięzłej i zrozumiałej dla odbiorcy formie. Dzięki temu Twoi odbiorcy, zarówno klienci, jak i rozmówcy będą chętniej Cię słuchać i czytać oraz podążać za Twoim tokiem rozumowania.
4. Nikt lepiej nie przekaże tego, co masz w głowie niż TY!
5. Copywriting jest potrzebny w każdej dziedzinie marketingu
Zastanów się, jaka dziedzina marketingu nie skorzysta na umiejętnościach pisania skutecznych tekstów? Reklamy? SEO? Content? Email? Nawet Instagram potrzebuje opisów, call to action, hashtagów, bio i ciekawych story, gdzie mamy ogromne pole do kreatywnych popisów.
6. Umiejętność mówienia to nie umiejętność pisania
Regularnie słyszę od elokwentnych osób, że nie potrafią pisać. Dziwiło mnie to, bo w końcu wiedzą jak mówić, aby inni słuchali i reagowali. Jednak, kiedy mocniej się zastanowiłem, zrozumiałem to. Nie każdy, kto umie pisać, potrafi się wypowiedzieć publicznie. Każdy kanał komunikacji wymaga innego zestawu umiejętności. Dlatego nawet, jeżeli jako super sprzedawca dopinasz deale przez telefon i na spotkaniach być może kilka technik pisania ułatwi Ci doprowadzanie klienta do etapu rozmowy?
To nie jest cała lista argumentów przemawiających za rozwijaniem umiejętności copywriterskich. Jednak zostawię je w zanadrzu, bo na pewno jeszcze pojawi się okazja, aby się nimi podzielić.
Na końcu chcę zostawić Cię z ważnym wnioskiem:
„Od jakości copywritingu zależy jakość marketingu.”
Im mocniejsze komunikaty stworzysz, tym lepsze efekty zobaczysz w marketingu. I chociaż werbalna warstwa jest tylko częścią komunikacji (jest jeszcze warstwa wizualna i dźwiękowa), kiedy będzie słaba, zniszczy wszystkie starania. Pomyśl o kampanii, gdzie nagrywasz świetne filmy reklamowe, masz rewelacyjne wyniki w reklamach, które pochłaniają duże budżety, a cały ten ruch rozbije się o niezrozumiałą stronę sprzedażową… Albo pomyśl o pięknych, drogich katalogach rozdawanych na targach, które lądują w koszu, bo nie przyciągnęły uwagi odbiorcy…
2 Responses
Numer 5
Zdecydowanie 5, aczkolwiek pozostałe także dają do myślenia